W ramach projektu pod nazwą „Rewaloryzacja i modernizacja zabytkowych budynków Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem dla zachowania i prezentacji unikatowego dziedzictwa kulturowego Podhala” został zakończony remont budynku Muzeum Tatrzańskiego.
Remont odbywał się w ramach poddziałania 6.1.1 Ochrona i opieka nad zabytkami – projekty większej skali w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014–2020. Wartość robót budowlanych to aż 5 771 935,01 zł netto.
- Przedmiotem projektu była przebudowa oraz remont konserwatorski zabytkowego gmachu głównego Muzeum Tatrzańskiego im. Dra Tytusa Chałubińskiego przy ulicy Krupówki 10 w Zakopanem. Remont związany był ze zmianą infrastruktury technicznej budynku i zagospodarowaniem terenu wokół niego oraz nową aranżacją wystaw: ekspozycji stałej oraz stworzeniem nowych przestrzeni wystawienniczych.
Naszym założeniem w projektowaniu zagospodarowania całości terenu było stworzenie interesującej i atrakcyjnej przestrzeni dla funkcji muzealnej, wypoczynku i rekreacji: przestrzeni mającej wpływ na rozwój miasta i całego regionu.
Przebudowa miała na celu również dostosowanie obiektu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, poprzez zaprojektowanie wewnętrznego podnośnika przy wejściu od strony wschodniej, z którego osoba niepełnosprawna ma dostęp na wszystkie kondygnacje, na których znajdują się przestrzenie ekspozycyjne (poprzez komunikację windą osobową).
Przyziemie
W części przyziemia zlokalizowaliśmy pomieszczenia związane z funkcją edukacyjną: dwie sale przeznaczone na konferencje i zajęcia edukacyjne. Ponadto na tym poziomie znajdują się toalety, szatnia i pomieszczenia techniczne.
Parter
Przebudowaliśmy parter: zdemontowaliśmy istniejącą kasę biletowa, a w jej miejsce powstał przestronny hol recepcyjny z ladą recepcyjną i sklepem muzealnym. Z holu dostępna jest sala ekspozycyjna z nową wystawą etnograficzno-historyczną oraz winda.
I piętro
Na I piętrze zaproponowaliśmy nowe aranżacje sal ekspozycyjnych.
II piętro
Na piętrze II zlikwidowaliśmy znajdujące się tu wcześniej pomieszczenia biurowe, wyburzyliśmy część ścian, a w ich miejsce powstała sala ekspozycyjna wystaw czasowych.
W miejscu dawnej biblioteki i klatki schodowej zaprojektowaliśmy kawiarnię. Ponadto przeszkliliśmy część tarasu widokowego.
Powstała też nowa klatka prowadząca do pomieszczeń biurowych na trzecim piętrze oraz dwie toalety.
Ze względu na zmianę funkcji z biurowej na cele wystawiennicze zaprojektowaliśmy liczne wzmocnienia i wymieniliśmy elementy konstrukcyjne oraz wyburzyliśmy ścianki działowe.
III piętro
Na tej kondygnacji najistotniejszą zmianą było wprowadzenie klatki schodowej oraz wyburzenie ścian w celu otwarcia przestrzeni holu. Ponadto przearanżowano przestrzeń socjalną dla pracowników.
Dane ogólne budynku
- Powierzchnia użytkowa budynku: 1302.84 m2
- Powierzchnia całkowita: 1846.23 m2
- Powierzchnia zabudowy: 450.67 m2
- Kubatura brutto budynku: 6418.0 m3
- Ilość kondygnacji: 5 (w tym przyziemie)
- Wysokość użytkowa budynku: 17.80 m
Założenia budowlane i architektoniczne objęły:
- dwie nowe wewnętrzne klatki schodowe wraz z oddymianiem,
- szyb windy,
- przebudowa układu ścian wewnętrznych dla potrzeb nowych funkcji,
- wykonanie nowych przewodów i instalacji wentylacyjnych,
- wykonanie i rozprowadzenie nowych instalacji: co, elektrycznej, niskoprądowej, monitoringu, systemu alarmu pożarowego, wod-kan, hydrantowej,
- przebudowę i zmianę lokalizacji węzła cieplnego,
- podbicie fundamentów zewnętrznych oraz wewnętrznych (oraz pogłębienie piwnic)
- nowe sanitariaty.
W ramach zagospodarowania terenu zrealizowano: nowe nawierzchnie, małą architekturę: ławki, stojaki na rowery, ekspozytory, lampy, donice, prace pielęgnacyjne istniejącej zieleni oraz nowe nasadzenia, remont istniejącego ogrodzenia oraz realizację nowego od strony północnej, oświetlenie budynku i terenu wokół.
Zespół
Projekt tworzony i koordynowany był przez Annę Wende-Surmiak oraz Katarzynę Parę (Zielińską), w 2017 roku dołączył do nich Michał Murzyn.
- Plan inwestycyjny – Katarzyna Para (Zielińska), Jerzy Chlebiński
- Dokumentacja przygotowawcza. Inwentaryzacje – MONDRA DESIGN Łukasz Woźniak, ekspertyza przeciwpożarowa – Krzysztof Maślanka oraz ekspertyza konstrukcyjna – Maciej Wasiela, Krzysztof Chojnacki
- Program konserwatorski – dr hab. Zbigniew Moździerz
- Program Funkcjonalno-Użytkowy – zespół w składzie: Katarzyna Para (Zielińska), Łukasz Woźniak; współpraca: Tomasz Gluziński, Miłosz Majzner, dr hab. Zbigniew Moździerz, Robert Supeł, Anna Wende-Surmiak, Monika Wiejaczka
- Projekt remontu – ZDJ Architekci mgr inż. arch. Zbigniew Radziewanowski. Projektanci główni: Zbigniew Radziewanowski, Krzysztof Mierczak, Stanisław Żmuda, Piotr Płoskonka oraz Paweł Polak
- Dokumenty strategiczne: Strategia Marki i promocji Muzeum Tatrzańskiego na lata 2015 – 2017 (Locativo sp. z o.o.). Plan przemiany oferty Muzeum Tatrzańskiego (Małopolski Instytut Kultury – Kraków) oraz dokumentacja scenariuszowa dla wystaw stałych:
W zakresie: historii architektury i stylu zakopiańskiego Zbigniew Moździerz; etnografii – Anna Kozak; sztuki – Helena Pitoń, Julita Dembowska; przyrody – Grażyna Cisło, Marcin Warchałowski; biblioteka i archiwum – Danuta Janusz, Dagmara Schmidt, Rafał Jabłoński-Zelek. Stworzenie dokumentu ramowego ekspozycji oraz wsparcie w zakresie metodologii i tekstów – Michał Wysocki.
- Projekt aranżacji wystaw – ASC STUDIO projektowania wnętrz Anna Skołożyńska-Cieciera
- Generalny Wykonawca prac konserwatorsko-budowlanych – Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Gut-Wierchowy Spółka z o.o.
- Inspektor zastępczy – Konsorcjum MCM Projekt, Projekty, Nadzory, Kosztorysowanie Maciej Chowaniec i Zakład Projektowo-Budowlany mgr inż. Marian Słowik-Sułkowski
- Generalny Wykonawca Aranżacji Wystaw – AVLPRO Spółka z o.o.
- Obsługa finansowa projektu, wniosek o dofinansowanie – BUK-invest sp. z o.o.
Zespół Muzeum Tatrzańskiego (obecni i byli pracownicy, którzy pracowali przy projekcie):
Koordynator i kierownik projektu Ewa Romaniak, konserwator ds. zabytków nieruchomych Zbigniew Moździerz, Tomasz Gluziński, Grzegorz Russek, koordynacja aranżacji wystaw Michał Murzyn.
Wszystkie te działania wymagały również przenosin i migracji zbiorów, w których czynnie uczestniczyły działy merytoryczne – Dział Sztuki – Helena Pitoń, Julita Dembowska, Zofia Radwańska; Dział Etnografii – Anna Kozak, Magdalena Kwiecińska; Biblioteka i Archiwum – Danuta Janusz, Dagmara Schmidt, Rafał Jabłoński-Zelek; Dział Inwentaryzacji – Michał Murzyn, Emilia Pomiankiewicz-Wagner, Joanna Trznadel; Dział Konserwacji – Agata Nowakowska Wolak, Aleksandra Trybuła, Krystyna Łazarczyk, Marek Gronkowski, oraz pracownicy gospodarczy z działu administracji – Ryszard Trzepaczka, Krzysztof Franczyk, Marek Frużyński. W przenosinach zbiorów pomagała również firma Kamil Jędrol Usługi Transportowe – Przeprowadzki.
Obsługę księgową projektu zapewnia dział księgowości Muzeum w składzie: Małgorzata Kowalczyk, Anna Jarząbek, Stanisława Horyńska, Bernadeta Jarosz, Maria Nalepa-Molek.
Obsługę zamówień publicznych prowadziły: Anna Jarząbek, Anna Dębowska, Monika Frajdenberg, Karolina Kula
Działania promocyjne – Emilia Pomiankiewicz-Wagner, Kinga Nędza-Sikoniowska
W zasadzie w projekcie uczestniczyli wszyscy pracownicy Muzeum, również cały dział administracji, a także opiekunowie ekspozycji poszczególnych filii. Bez współpracy całego zespołu Muzeum realizacja tego projektu nie byłaby możliwa.
Fot. Beata Denis Jastrzębskahttp://podh.naszekgw.pl/wp-content/uploads/2022/03/01-PRZED_remontem_fot-Michal-Zielinski-2_1.jpg|http://podh.naszekgw.pl/wp-content/uploads/2022/03/01-PRZED_remontem_fot-Michal-Zielinski-3.jpg|http://podh.naszekgw.pl/wp-content/uploads/2022/03/03-AKTUALNE-fot.-B_Denis-Jastrzebska-3.jpg